Særligt at fremhæve for skoleåret 2023/24
Meningssætningerne
Af mange årsager har arbejdet med meningssætningerne ligget lidt i dvale. I skoleåret 23/24 er arbejdet med dem genoptaget og bl.a. Store Bededag blev brugt på at konkretisere meningssætningerne til hverdagspraksis. Vi er ikke færdige med at drøfte meningssætningerne som lyder:
På Oehlenschlægersgades Skole skaber vi mening for børnene når:
- Børnene mærker, de er blevet bedre til noget,
- Det enkelte barn oplever, at det har en betydning for fællesskabet,
- Der også bliver plads til at tænke med hænderne,
- Børnene kan mærke lærernes faglige begejstring,
Det gode frikvarter samt opgradering af skolegården
Blandt andet på baggrund af elevernes trivselsmåling kunne vi se, at for mange børn synes pauserne kunne være bedre. Blandt andet var det et problem, at tilsynsvagter i skolegården hvor de mindre børn er, ofte var udskolingslærere. Derudover manglede der nogle muligheder for børnene.
Her primo 2024 omorganiserede vi derfor således, at det i 12-pausen hver dag er pædagoger der har tilsyn med eleverne fra bh. klasse-3. årgang.
Endvidere har vi så åbnet op for ekstra tilbud i pauserne for alle skolens elever, således at flere børn får bedre mulighed for at holde et godt frikvarter.
Vi var endvidere så heldige, at der blev fundet overskydende midler fra byggesagen således, at vi kunne få opgraderet samt begrønnet skolegården. Det efter en større inddragelse af eleverne. Vi er nu færdige, og vi oplever langt flere børn i gården end før i tiden. Et af hovedgrebene var at skabe nogle flere zoner således, at det hele ikke var boldspil, men at der også er mulighed for andre aktiviteter. Det synes vi er lykkedes, og der er nu en langt bedre fordeling af børn i gården. Vi fortsætter udviklingen af det gode frikvarter det kommende skoleår, hvor vi skal evaluere med både børn og voksne for at se, om der fortsat er uforløste potentialer i vores rammer.
KKFO
Vi har i KKFO’en været særligt optagede af at arbejde med vores kommunikation og struktur, så det kan blive endnu nemmere at gennemskue hvad f.eks. vores ferier kan tilbyde. Vi har også kigget på indretningen af vores fysiske rum og har rykket en del rundt. Det er et arbejde vi aldrig bliver ”færdige” med, og noget vi altid gerne vil være nysgerrige på. Vi har også fået et nyt forældreråd der har taget de første spadestik til et nyt samarbejdet mellem personale og forældre. Maj og juni er altid en travl og spændende tid for vores KKFO og vi glæder os til et dybdegående evalueringsarbejde, så vi kan blive klogere på hvordan næste års maj og juni skal forløbe.
Nye tiltag i skoleåret 2024/25
Med et nyt skoleår kommer ofte nye initiativer. Herunder nogle af dem som allerede er planlagt.
Ressourceprioritering ift. arbejdet med lige deltagelsesmuligheder
I skoleåret 24/25 ændres der i strukturen for skolens ressourcetimer, således at skolens ressourcer fordeles ud til alle årgange. På alle årgange fra 1.-9. klasse bliver der i det nye skoleår mulighed for at arbejde med holddeling i dansk og matematik. Ressourcerne for det kommende skoleår rækker til et modul i dansk samt en lektion i matetik med en ekstra voksenressource (dansk- eller matematiklærer).
Det nye tiltag og fordeling af ressourcer skal sikre alle børn lige mulighed for noget ekstra hele året, samt give os mulighed for i endnu højere grad og på nye måder at arbejde med differentiering.
Meddelelsesbogen
Meddelelsesbogen skal nu for alvor implementeres i hverdagen på skolen, så både børn, forældre og personale har en fælles forståelsesramme for det enkelte barns videre udvikling. I vil modtage nærmere info om skolens ramme for meddelelsesbogen i det nye skoleår.
Skole/hjem-samtalen genbesøges og årgangskonferencer genoptages
I forbindelse med implementeringen af meddelelsesbogen vil vi også give os selv tid til at drøfte, hvad der er den gode skole/hjem-samtale. Vi skal sikre, at barnet er centrum og selv har en rolle i den. Desuden skal samtalen og meddelelsesbogen tilrettelægges, så de taler sammen, og for at understøtte og kvalificere arbejdet genoptages årgangskonferencerne, som er et internt værktøj på skolen ifm. drøftelse af årgange, klasser og enkeltelever.
Nyt digitalt princip
Skolebestyrelsen har i skoleåret 23/24 arbejdet med et nyt digitalt princip. I skoleåret 24/25 skal vi omsætte princippet til praksis.
Morgenkaffe med ledelsen
Tidligere har vi for at styrke dialogen mellem forældre og ledelse inviteret på forældrekaffe nogle gange om året. Nu genopliver vi forældrekaffen. Det vil ske med ca. 3 ugers mellemrum og på rullende dage. Alle pædagogiske ledere vil deltage. For det meste står vi med kaffevognen ved Saxogade indgangen. I regnvejr står vi under tænkeboksen.
Vi skriver ud i forvejen mht. datoer. Klokkeslættet vil være 7.45 til 8.15.