På Oehlenschlægersgades Skole arbejder vi med de fem pejlemærker for de københavnske folkeskoler. Vi tror på, at alle børn kan lære og udvikle sig, når de mødes med høje og retvisende forventninger. Vi skaber faglig fordybelse og trivsel gennem mangfoldige fællesskaber, så eleverne udvikler sig og bliver klar til fremtidens ungdomsuddannelser.
Vi skaber mening for børnene når:
- Børnene oplever succes, når de bliver dygtigere og mærker deres egen udvikling.
- Det enkelte barn har betydning for fællesskabet og oplever, at det bidrager aktivt til klassemiljøet.
- Der skabes plads til kreativitet og praktisk læring, så børnene kan tænke og lære med hænderne.
- Lærere og pædagogers faglige begejstring smitter, og inspirerer børnene til at udforske og lære mere.
Det gode frikvarter og en ny skolegård
Med udgangspunkt i elevernes trivselsmåling, har vi arbejdet målrettet på at styrke børnenes pauser. Derfor er det nu altid pædagoger, der har tilsyn med børnene fra bh. klasse til 3. årgang i 12-pausen, og vi har samtidig åbnet for flere forskellige tilbud i pauserne for alle.
Derudover har vi fået opgraderet og begrønnet skolegården – et projekt udviklet i tæt dialog med børnene. Skolegården har nu flere zoner, så der både er plads til boldspil og andre aktiviteter. Vi oplever allerede, at langt flere børn bruger gården på nye måder, og vi glæder os til at evaluere sammen med både børn og voksne i det kommende skoleår.
KKFO
På Oehlenschlægersgade Skole arbejder vi ud fra tanken om, at skoledagen og fritidsdelen hænger tæt sammen, så børnene oplever en tryg og sammenhængende hverdag. KKFO’en ses som en naturlig forlængelse af undervisningen, hvor der fortsat er fokus på læring, fællesskab og udvikling af sociale kompetencer som empati, ansvar og fantasi.
Hver klasse har en primærpædagog. Den pædagog følger som udgangspunkt børnene fra 0. til 3. klasse. Det giver stabilitet og skaber en rød tråd mellem skole og fritid, fordi pædagogen både deltager i undervisningen og er til stede eftermiddagen. På den måde møder børnene velkendte voksne hele dagen, hvilket styrker trygheden og relationerne.
Co-teaching
Co-teaching som metode og samarbejdsform er en anerkendt og evidensbaseret tilgang til at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Når der co-teaches samarbejder 2 professionelle ligeværdigt om at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Undervisningen organiseres i 6 forskellige strukturer, som skaber variation til gavn for alle elevers faglige- og sociale deltagelsesmuligheder.
Hos os er co-teaching en del af skolens praksis i arbejdet med at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Skolerne arbejder ud fra principper om at:
- 2 professionelle er ligeværdige i planlægning, gennemførelse og evaluering af co-teaching
- De 2 professionelle deler ansvaret for alle elever
- Begge professionelle får sat deres kompetencer i spil
- De seks strukturer og elevgrupper varieres efter de faglige- og sociale mål for undervisningen
- Elevernes perspektiver medtænkes i planlægning og evaluering af co-teaching
- Co-teaching skal skabe faglige- og sociale deltagelsesmuligheder for alle.
På Oehlenschlægersgade Skole vil elever på 0. og 1. årgang opleve to voksne i alle timer. På 2.-9. årgang co-teaches der primært i dansk, matematik og engelsk.
Har du lyst til at læse mere om Co-teaching, kan du finde yderligere information via dette link. Co-teaching | Bedst Sammen
Trivsel – Alle elever skal have et godt skoleliv og trives
Trivsel er grundlaget for læring: Et trygt sted at være, er et trygt sted at lære.
Vi arbejder systematisk med trivselsmålinger, klassekonferencer og elevinddragelse. Vi styrker fællesskaber gennem sociale aktiviteter, brug af nærmiljøet og samarbejde på tværs af årgangen. Vi har fokus anerkendende relationer mellem elever, lærere og pædagoger og forældre.
Vi arbejder med A-Guide som et praksisorienteret redskab, der kan løfte skolens trivselsarbejde. Her integrerer vi trivselsindsatsen i skolens samlede struktur og kultur, så det ikke blot bliver et projekt ved siden af, men en del af hverdagen. Et centralt element i arbejdet er inddragelsen af elevperspektivet – vi ser elevernes egne erfaringer, ønsker og ressourcer som vigtige pejlemærker i udviklingen af både fællesskabet og den enkelte elevs faglige- og sociale trivsel.
Meddelelsesbogen
Meddelelsesbogen er et redskab så både børn, forældre og personale har en fælles forståelsesramme for det enkelte barns videre udvikling.
Skole-hjem-samtaler på Oehlenschlægersgade Skole
På Oehlenschlægersgade Skole afholder vi to skole-hjem-samtaler hvert år. Den ene er en traditionel samtale, hvor lærer, elev og forældre mødes om elevens faglige standpunkt, trivsel og udvikling. Den anden gennemføres i en alternativ form, som kan variere fra årgang til årgang. Med denne tilgang ønsker vi at skabe variation i samtalerne og samtidig sikre, at både faglige resultater, trivsel og elevens stemme er i centrum for samarbejdet mellem skole og hjem.
Årgangskonferencer
For at understøtte og kvalificere medarbejdernes arbejde med faglighed og trivsel afholder vi årgangskonferencer som et internt pædagogisk værktøj. På konferencerne samles årgangens lærere og pædagoger for at skabe et fælles overblik.
Her drøftes både elevernes faglige og sociale progression samt de indsatser, der kan støtte den enkelte elevs udvikling bedst muligt.
Årgangskonferencerne giver plads til sparring og videndeling på tværs af fagligheder og bidrager til at sikre sammenhæng, fælles retning og tidlig indsats – til gavn for både klassen, årgangen og den enkelte elev.