I Saxobyen er det vigtigt at børnene ”holder fri” når de er i KKFO’en. Dvs. at børnene skal mærke en stor autonomi, og muligheder for selvudfoldelse og leg. Vi har derfor designet vores eftermiddag for børnene på en måde så de kan opleve frirummet, men også så de dannes i en vis grad af selvforvaltning. For mange børn er det nemlig sådan at mange muligheder skaber stor frihed, men det stiller også krav til ansvar, da de skal lære at forvalte den frihed.
Vi har derfor en bred vifte af tilbud, som bl.a et stort kreativt værksted, mulighed for fysisk bevægelse i hallen eller salen og ude i skolegården, en hel etage dedikeret til konstruktionslege, et multirum med legestationer, et rollespilsrum og et hjerterum med plads til afslapning og ro.
Udover de faste tilbud har vi også god erfaring med tilbagevendende projekter. Fx har vi hvert år et stort masterchef-projekt med 3. årgang hvor vi arbejder fokuseret med madlavning og brug af et køkken. Her starter vi med at alle deltagere laver deres eget forklæde og til sidst har sat en menu sammen som de kan være stolte af. Når sådanne projekter sættes i gang, vil I modtage information om det.
Hos os mener vi, at børn gør det godt når de kan! Dvs. at når børn ikke kan, så er der kommet noget i vejen. Det er derfor op til os voksne at hjælpe børnene til at lykkes i deres hverdag. Vi har altså et ressourceorienteret børnesyn, der er drevet af at skabe succesoplevelser for børnene, som bidrager til deres trivsel og udvikling.
Vi mener det er vigtigt at børnene har indflydelse på deres eftermiddag. Derfor har vi, som en måde at arbejde struktureret med at få børnene stemme inkluderet i vores tilbud, to slags børnemiljøvurderinger hvert år. For at sikre alle børn bliver hørt, får børnene et spørgeskema som skal udfyldes derhjemme. Her indgår spørgsmål omkring venner, oplevelsen af at kunne blive hjulpet af de voksne osv. Derudover laver vi et gruppeinterview med børnene hvor vi spørger ind til brugen af vores lokaler og vores tilbud. Her vil der indgå spørgsmål omkring aktiviteter eller muligheder i fx Kongelunden, eller i vores kreative værksted. Disse undersøgelser hjælper os enormt meget til at få indblik i hvordan børnene oplever at gå i vores KKFO.