De børn der skal starte på Oehlenschlægersgade Skole, starter i KKFO’en i maj måned. Det er et stort skridt for børn at gå fra børnehave til skole, og derfor giver vi dem muligheden for at ”mellemlande” i KKFO’en i maj og juni, inden skolestart i august. Det giver børnene, og de voksne, tid til at danne relationer, og det giver børnene en mulighed for at lære KKFO’en at kende, så de ikke både skal forholde sig til KKFO og skole på samme tid i august. For personalet er det en oplagt mulighed for at få et indblik i kommende klassekonstellationer. Som udgangspunkt deler vi børnene ind i hold i maj, baseret på den børnehave de kommer fra, men vi vil også arbejde med at blande holdende og lade børnene lærer hinanden at kende på tværs så vi kan opdage gode lege- og ”arbejdsrelationer.”
Når vi nærmer os sommerferien danner vi de kommende børnehaveklasser. Det er en større faglig proces, som både ledere, pædagoger fra KKFO’en og børnehaveklasseledere deltager i. Her sætter vi fokus på hvert enkelt barn med det formål at undersøge hvilke relationer, vi ud fra vores kendskab de sidste to måneder, kan se være frugtbare for barnet. Her er vi nysgerrige på hvilke relationer ville være gode for det enkelte barn ud fra en ”arbejdskontekst” og en lege-kontekst. Vi sigter efter at danne 3 velbalancerede klasser i forhold til antal, køn og relationer, og når de er dannet, laver vi dem som udgangspunkt ikke om medmindre der skulle være noget vi har overset, eller at der er større omstændigheder der har forandret sig.
For at skabe mest muligt tryghed og genkendelighed i overgangen fra børnehave til KKFO, arbejder vi ud fra Københavns Kommunes princip om ”stærkt samarbejde”. Det går bl.a. ud på at vi leger fælleslege børnene kender fra børnehaven og tager på ture som børnene kender. Vi arrangerer også besøgsdage for storebørns gruppen i børnehaven.